Matt eller patt?

Nivå:

Bondeforvandling og hvordan vinne med tårn og konge mot konge.

Oppgave: Hvit trekker og vinner

xt.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifbkb.gifw.gifwpb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifbpb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifwkw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xb.gif

Se løsning nedenfor

Hvit vinner ved å spille 1. c7-c8T (Gå inn med bonden og ta tårn). 

Hvit vinner ikke ved å forvandle bonden til dronning, da det blir patt. Et lurt forsøk er å ta springer eller løper, men da går det ikke ann å sette matt likevel.

En grei måte å vinne på blir nå:

xt.gif
xl.gifw.gifb.gifwrw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifbkb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifbpb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifwkw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xb.gif

1.-, Kb7 2. Tc6! (Slipp ikke kongen forbi c-linja) 
Svart kan nå velge mellom tre kongetrekk: til a8, b8 eller a7

Dårligst er å flytte kongen til b8, da hvit spiller Kxb6:

xt.gif
xl.gifw.gifbkb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifwkb.gifwrw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xb.gif

Dette er selve nøkkelstillingen for matt med tårn og konge mot konge. Et morsomt poeng er at selv om tårnet er den nest sterkese brikken på brettet så kan det ikke sette matt uten hjelp av motstanderens konge. Dersom det var lov å stå over et trekk i sjakk kunne ikke hvit vinne. I ovenstående stilling er svart i trekket og må flytte inn i hjørnet. Deretter flytter hvit tårnet ned (til c8) og matter.
Dersom hvit er i trekket flytter han bare tårnet litt bakover, og så til c8 når kongen må flytte inn i hjørnet. Dette er stillingen som vil oppst dersom svart flytter kongen til a8 og hvit slår bonden på b6 med kongen.

2.-, Ka7

xt.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifbkb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifbpb.gifwrw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifwkw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xl.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifxr.gif
xl.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifb.gifw.gifxr.gif
xb.gif

Hvit vinner nå på to måter:

I. Ser du varianten 3.Txb6,Ka8 4. Kc6, Ka7 5. Kc7 Ka8 6. Ta6+ matt, kan Du spille den.

II. Ellers er 3.Tc7, Ka8 eller Kb8 4. Kxb6 en stilling som er behandlet ovenfor bare med tårnet på c7 i steden for c6. Se denne forklaringen.

Begge matter like raskt. En rutinert sjakkspiller ville nok velge variant II, da det er dumt å gjøre sjakk vanskeligere enn det er fra før. I sluttspill er det fint å få fram stillinger som en kjenner.

Patt: Når kongen ikke kan flytte seg uten å komme i slag og spilleren heller ikke har andre lovlige trekk. Partiet er da Remis (uavgjort).